Ұлы Жібек жолы есірткі жолына айналды
Ешбір бекіністі елең қылмайтын бизнес
Күш алып кеткен есірткі саудасы қанша тосқауыл қойсаң да, ірге алдырар емес. Нашақорлық тұзағына түскендер санының қарқынды түрде өсіп келе жатқандығы кім-кімнің де тұла бойын шымырлатпай қоймайтыны анық. Бұрындары кеңес дәуірінде есірткі пайдаланғандар тізімі алып Одақ бойынша 50 мыңға жуықтаса, тек бір Қазақстанның өзінде қазір 55 мыңнан астам нашақор есепте тұр. Бұл – ресми дерек. Сарапшылар мәліметіне сенсек, елдегі нашақорлар саны, шын мәнінде, 400 мыңның үстінде. Еліміз халықаралық есірткі тасымалының жолында жатқандықтан, оған не шара? Ауғанстанда өндірілетін апиынның (БҰҰ-ның дерегі бойынша аталған елде жыл сайын шамамен 7500-8000 тонна апиын өндіріледі) 30 пайыздан астамы Ресей мен Еуропаға Орталық Азия елдері арқылы тараса, соның 70 пайызы Қазақстанды кесіп өтеді. Ал сол 70 пайыздың үштен бірі іште тұтынылып отыр.
Нашақорлықпен күресті халықаралық деңгейде шешпесе болмайтын халге жеттік. Бір-бірімен сыбайласып жатқан наркобарондар ел, жер таңдап жатқан жоқ. Қоян-қолтық әрекет ететін олар өз бизнестерін бүкіл әлем бойынша жандандыруға тырысып бағуда. Оған қарсы күрес қанша күшейсе де, жеме-жемге келгенде қасірет ұнтағын таратушылар басым түсіп отырғаны аян. Өйтпей ше. Мәселен, Ұлы Жібек жолын есірткі жолына айналдыруды көздегендердің қанша олжа табатынын есептегендер "1 теңгеден 1000 теңге жасайды" деседі. Ал делдалсыз бизнес 1 доллар шығын шығарып, одан 12 240 доллар пайда түсіретін көрінеді.
Аманжан Жамалов, ҚР Парламент Мәжілісінің депутаты:
– Өткен жылдары нашақорлықпен күрес бағдарламасын жүзеге асыруға бөлінген қаражаттың біршамасының дұрыс игерілмегендігінен хабардармын. Мұндай былықтар тек ІІМ-де ғана емес, еліміздің өзге де нысандарында жиі кездесетін. Қазақстан республикасының жаңа Бюджет кодексі қабылдануының негізгі себебі де – осы. Бұрындары бюджеттен бөлінген қаржыны түгендеп отыру қиындық туғызатын. Есеп комитетінің өзі араға жылдар салып барып қана тексеретін. Біраз уақыт өтіп кеткен соң, оңды-солды шашылған ақшаның басын құрай алмай жататынбыз. Мұндайда кінәлі де табылмады. Ал жаңа Бюджет кодексі оған жол бермейді. Яғни бюджеттен бөлінген қаржының қалай жұмсалатындығы бұдан былай қатаң бақылауда тұратын болады.
Немкеттіліктің зардабы ауыр
2007 жылы, естеріңізде болса, БҰҰ есірткі бизнесіне қарсы күресті күшейту үшін Ортаазиялық орталығын құрып, оған 6,5 миллион доллар бөлген-ді. Жыл сайын бөлінетін қаржы бұдан екі есеге артатындығы атап өтілген еді сонда. Онда Қазақстанның да үлесі бар.
Ал 2009-2011 жылдарға деп ҚР Үкіметі 39 миллиард 714 миллион теңге бөлмек. Бұл қаржы өткен жылдармен салыстырғанда бірнеше есеге артық.
Үкіметтің әлемдегі №1 проблемаға баса назар аударуы алаң көңілді сабырға шақырады екен. Алайда сол қаржы тиісті жеріне жетіп, дұрыс игерілсе игі еді. Әңгіме сонда. Күмәндануымыздың өзіндік себептері бар.
Есірткі бизнесі мен нашақорлыққа қарсы күресті жүзеге асыру мақсатында Үкімет 2000-2003 жылдары 780,2 миллион, 2004-2005 жылдары 1 миллиард 183 миллион, 2006-2008 жылдары 2 миллиард 897 миллион теңге бөлген болатын.
Қолда бар деректерді келтірсек, құзырлы министрлік 2002-2003 жылдар аралығында есірткі бизнесі мен нашақорлықтың алдын алуға бөлінген қаржының 80 миллионға жуығын өз қалауынша жұмсаған.
2004-2005 жылдарға бөлінген қаржыны түгендеу барысында да Есеп комитеті ІІМ-нің еншісіне тиген қомақты қаражаттың біраз бөлігін сұрауы жоқтай бейберекет шашып тастағандарын анықтаған. Есеп комитетінің баспасөз қызметінің мәліметіне жүгінсек, сол жылдары 322 миллион теңге орынсыз жұмсалыпты. Бірер мысалдар келтіре кетсек, бағдарламада көрсетілгендей, есірткілік заттарды анықтайтын құрал жасалынуы тиіс еді. Алайда ол қолға да алынбапты. Бөлінген қаржы қайда? Есеп комитеті ол жайында тіс жармайды. Сондай-ақ бағдарламаға сәйкес, нашақорлық пен есірткі бизнесіне қарсы күрес мәліметтері жөнінде Ұлттық базаға да қаражат жұмсалған еді, оны іске қосуға ақша бөлінгеніне қарамастан, ІІМ оны әрі қарай жетілдірмеген. Бірнеше көлік сатып алып, оны мүлде басқа мақсатта пайдаланғандары тағы бар. Бөлінген қаржыға сегіз бекет салу жоспарланса, оның тек алтауы ғана бой көтерген. Ал иттердің вольеріне (үйретуге арналған жылжымалы үйшік) деп 4 миллион теңге шығын шығарған. Есеп комитеті анықтағандай, Есірткі бизнесі мен нашақорлыққа қарсы күрес комитеті аса қымбат тұратын техникалық құрал- жабдықтар сатып алған екен де, пайдаланатын тәжірибелі мамандардың жоқтығынан, ол жабдық қоймада қаңтарылып тұр. Айта берсе, орын алған олқылықтар толып жатыр. Бұл ненің белгісі? Жауапсыздық па, әлде ұқыпсыздық па? Кім біледі, бұлардың артында жемқорлықтың да тұруы әбден мүмкін ғой... Ұлтқа төнген қауіптің қаншалықты ауыр жағдайда тұрғандығын өзгеге қарағанда айқынырақ білетін құқық қорғау органы саласының бұл қылықтарына еріксіз қынжыласың.
2006-2008 жылдарға бөлінген қаржының жай-жапсарын білмек болған едік, құзырлы саланың БАҚ-пен байланыстағы қызметкері Әсел Ермаханова былай деді:
– Есеп комитеті тексеруді жоспарлы түрде жүргізеді. Соңғы тексеруге іліккен нысандар тізімінде ІІМ жоқ. Алдағы уақытта дәл қай кезде тексерілетіні әзірге белгісіз.
Өздеріңіз байқап отырғандай, мемлекеттік бюджеттен бөлінетін қаржының бәрі бірдей ойдағыдай игерілмейді екен. Ең өкініштісі, осындай олқылықтардың бетін ашатын Есеп комитетінің тексерулерді араға бірнеше жылдар салып, жоспарлы түрде ғана жүргізетіндігі. Әңгімеге арқау болған 40 миллиардқа жуық ақшаның да оның алдында бөлінген қаржының кебін кимесіне кім кепіл? Біздің ойымызша, білдей бір ел үшін азды-көпті қаражат саналатын мемлекет ырыздығын ысырап қылмас үшін бөлінген несібенің жұмсалуын уақыт оздырмай тексеріп отыратын механизм қарастыру керек сияқты. Одан ұтпасақ, ұтылмаймыз.
Нашақорлықтың алдын алу шараларының тиімділігін тексеру барысында еліміздің Бас прокуратурасы да жылда жер сабап қалады. Нашақорлықтың алдын алып, есірткі саудасының жолын кесу міндеті жүктелген құзырлы саланың тапсырылған іске жауапсыз қарайтындығын прокуратура да растады. Бір ғана мысал келтірсек, соның өзі жетіп жатыр. Осыдан біраз уақыт бұрын Семей қаласында есірткіні бірнеше жылдан бері пайдаланып келген 13 жастағы нашақор бала есірткіден өлген болатын. Кейін анықталғандай, ол тіпті есепке алынбапты да. Демек, бақылап-қадағалауға тиіс органдардың жұмыстары дұрыс жолға қойылмаған. Мұндай айып барлық аймақтарға тағылған-ды. Ал Үкімет нашақорлықтың алдын алу шараларының пәрменділігін арттырсақ деген мақсатпен бюджеттен бөлінетін қаржының көлемін жылда көбейтеді. Демек, ғасыр дертімен күрестің мардымсыздығы қаражатқа ғана қатысты емес, жауапсыздық пен немкеттілікке де байланысты.
Сақшының есірткі сатқаны қай сасқаны?
Тәртіп сақшыларының арасында да есірткі сатуды кәсіп қылғандар жоқ емес. Ол жұрттың бәріне мәлім. Ұсталғандары қанша, ұсталмай жүргендері қанша?! Тағы бір білетініміз, тәртіп сақшылары қылмыскерден табылған есірткілік заттарды толығымен тәркілемейді. Пайда табу үшін біразын өзіне алып қалады. Осы тұста айта кетейік, қылмыскерлерден тәркіленген есірткілер бұрындары сот біткенше заттай айғақ ретінде ІІМ-нің қоймаларында сақталып тұратын. Ал кейбір істер, өздеріңіз білесіздер, бірнеше жылға созылып кетеді. Қазір тәркіленген заттардың аз мөлшерін ғана қалдырып, қалғандарын бірден жойып жіберіп отырады. Сенімді ақпарат көздерінің мәліметіне қарағанда, мұндай шешім шығаруға құзырлы сала қызметкерлерінің кейінгі кездері қоймадағы есірткілерді жымқыра бастағандары себеп болса керек.
Кім болса да, нашақорлық пен есірткі тасымалының алдын алуға қал-қадерінше үлес қосып, болмаса қылмыстың бұл түрінен бойын аулақ ұстағаны ең алдымен өзіне жасалынған игі іс. Себебі арты өлімге әкеп соқтыратын бұл дерт өзіңді болмаса да, туған-туысыңды не ұл-қызыңды дендеуі де мүмкін. Өкінішке қарай, одан ешкім сақтанған жоқ. Өз қолыңмен өз ұрпағыңды улағаннан асқан қасірет жоқ.
Ең жас нашақор алты жаста
Нәйлә Тоқтарқызы, медицина ғылымының докторы, профессор, нарколог:
– Нашақорлық барған сайын асқынып барады. Қазір ең жас нашақор бар-жоғы алты жаста ғана. Ең сорақысы, бүгінгі күні қаладағы дәріханаларда құрамында есірткі бар психотроптық дәрілерді арнайы рұқсатсыз, тіпті кәмелеттік жасқа толмағандарға еркін сатып жатыр деп жиі естіп жүрмін. Тағы бір айта кетпегім, нашақорларды емдеуге пайдаланылып жүрген дәрі-дәрмектер бұрындары шығарылған. Ал қазір есірткінің әсері күшті жаңа түрлері пайда болды. Сол себепті де нашақорларды емдеу қиындап кетті. Дәрі-дәрмектердің кейін шығарылған, сапалы түрлерін жазып бергің-ақ келеді. Алайда бағасы қымбат болғандықтан, үкіметтің оларды сатып алғысы жоқ.
Керек дерек
Жоғарыда сөз болған олқылықтардың салдарынан да болар, есірткі қылмыстарына қарсы іс-әрекеттер нәтижесінің көрсеткіші бір орнынан тапжылмай-ақ қойды. Бұл айтқанымызға мына деректер дәлел.