«Асланның сабақтары» – тіршілік жайлы тың толғаныс
Еліміздің кинотеатрларынан жас кинорежиссер Эмир Байғазиннің «Асланның сабақтары» («Уроки гармонии») картинасы көрсетіле бастады. Берлиннің 63-ші халықаралық кинофестивалінің жүлдегері, басқа да ондаған фестивальдің сыйлығын алған отандық фильм – режиссердің алғашқы толықметражды туындысы. Өз ортасының озбырлығын адалдық қағидаларымен шешпек болған жасөспірімнің психологиясы жайлы картина әлемдік киноға көркемдік-философиялық жағынан тың ізденістер әкелген. Батыс киносыншылары осындай баға беріп отыр.
13 жастағы Аслан – ананкаст, белгілі бір ойларынан айналшықтап шыға алмайтын психологиялық ауытқуға ұшыраған. Әжесінің қолында тұйық өскен бала замандастары сияқты бейқам ержетер ме еді, бірақ мектеп қабырғасынан басталатын қылмыс әлемі, күштілердің әлсіздерге қысымы оның өмірінің сұрқын кетіргендей болады, бала қарама-қайшылықтар арасынан өзінше жол табуға тырысады. Асланның бұдан арғы әрекеті – режиссерлік тың шешім. Психологиялық драма ойландыратын детальдардан, әдемі көріністерден, ерекше бояулардан тұрады. Режиссердің айтуынша, операторлық жұмысқа, әуендерге көп мән берілген. Көріністер автордың ойымен символдық түрде үйлеседі. Мысалы, мектептегі сабақтар адам мен қоршаған ортаның қарама-қайшылығын меңзейді. Айталық, Аслан әдебиет пәнінде махаббат, лирика, гуманизм жайлы білсе, биология сабағында Дарвиннің табиғи іріктелу теориясымен танысады, алғашқы әскери дайындық пәнінде ұрыс қаруының қуаты, адамға әсері жайлы естиді. Кейіпкердің дүниетанымында осылайша мейірім мен зұлымдық, шын мен өтірік сияқты ұғымдар текетіреске түседі. Үлкен экранға дейін даңққа бөленіп үлгерген фильмде бірде-бір кәсіби актер ойнамайды. Басты рөлдегі Тимур Айдарбеков – Алматыдағы №2 балалар үйінің тәрбиеленушісі. Түсіру тобы оны кастингтің алғашқы күні-ақ іздеп тапқан. Баланың мінез-құлқы өз кейіпкерінікіне аса ұқсас. Көпшілік алдында сөйлеуге қысылады, бірақ оңашада сөзуар. «Рөлге ену, сөзсіз эпизодтарды эмоциямен, іс-әрекетпен түсіндіру кішкене қиындау болды. Төбелес, ұру-соғу көріністерін имитация түрінде ойнадық. Бірақ ол үшін жақсылап жаттықтық, кейде импровизация жасадық. Қазір 9-сыныпта оқимын. Панк субмәдениетінің өкілімін. Кино сәтті шықты деп ойлаймын, енді басқа киноларға шақырса түсемін», – дейді Тимур. Картинада Асланның досы – Мирсайын рөлінде өте шебер ойнаған тағы бір оқушы – Мұхтар Андасов. «Кастинг туралы естіген бойда бірден барып, сыннан өттім. Тұңғыш рет киноға түсіп отырмын. Ы.Алтынсарин атындағы №159 мектеп-гимназияның 10-сынып оқушысымын. Түсірілім кезінде еш қиындық болған жоқ, Эмир Байғазинмен тікелей жұмыс істегендіктен, қиналмадым. Дайын мәтінді жаттап алып сөйлегеннен гөрі сөзімізді импровизациямен айттық, күнделікті өмірдегідей сөйлестік. Киноға түскен балалармен жақын дос болып кеттім», – дейді М.Андасов. Ондаған халықаралық кинофестивальде түрлі деңгейде жүлде алған қазақстандық фильмге әлем киносыншылары мен журналистердің аса жоғары баға бергені белгілі. Бір ғана Берлин кинофестиваліне келген 4000-ға жуық ақпарат құралының өкілі «Асланның сабақтары» жайлы тамаша рецензияларды жариялады. Америкалық The Hollywood Reporter журналы «Көркемдік-поэтикалық талапқа бағынған ерекше әсерлі туынды, нағыз шебердің мінсіз қолынан шыққан» деп жазса, «Көк шалғын жамылған даланың кенеттен аппақ қарға оранғанын бейнелейтін алғашқы кадрынан бастап, Байғазин осы әсерлі көріністі, оның реңі мен субъективті шынайылығын фильмнің соңына дейін шебер көрсете алды», – деп хабарлады Village Voice газеті. Variety апталығы «Режиссер-сценарист-монтажер Эмир Байғазин қазақ даласының бір түкпіріндегі кек пен жәбірлеу тақырыбын мінсіз зерттеп, оны кемеліне келтіре көрсете білді. Жас әуесқой актерлердің интенсивті ойынына қол жеткізіп, сұрқай композицияларға өзінің көркемсуретке толы көзімен қарай отырып, Байғазин қылмыс пен жаза ұғымдарына қатысты аса толқытарлық толғамдар туғызған», – деп баға берді.
Эмир БАЙҒАЗИН, кинорежиссер:
– Кино оқиғасы өмірде бар үлкен жүйе және Адам атты ұлы тіршілік иесінің сол жүйедегі орны жайлы. Бұл хикая белгілі бір елдегі жағдай емес, ондай жағдай әлемнің басқа да елдерінде, айталық Бразилияның нашар аудандарында немесе орыстың түкпірдегі бір деревнясында болуы мүмкін. Біз сондай әмбебап оқиға жайлы түсірдік. Балалар арасындағы зорлық-зомбылық мәселесі әлем бойынша өте өзекті болып тұр. «Асланның сабақтары» – тіршілік үшін күрес туралы фильм. Автор ретінде маған адамдардың бір-бірімен күресінен гөрі адамның өз ішіндегі күресі маңыздырақ болды. Кинода мектеп философиялық-әлеуметтік сипатқа ие. Оны сондай символдық мәнде қабылдаған дұрыс. Мен мол табысты күткен жоқпын, режиссерлерді әдетте не тамаша табыс, не құлдырау күтуі мүмкін. Өзімнің шығармашылық міндеттерімді дұрыс орындай алдым ба, жоқ па – маған сол маңызды.
Гүлнәр ӘБІКЕЕВА, киносыншы, кинотанушы:
– Фильм түсірушілерін жетістігімен құттықтаймын. Бірақ маңыздысы картинаның халықаралық кинофестивальдердің жүлдесін алғаны емес, ең бастысы – Тәуелсіздік тарихындағы кинематографтың жаңа буынының теңдесі жоқ туындыны өмірге әкелгені. Бұл – өзін әлемдік деңгейде таныстыра білген еңбек.
Ермек АМАНШАЕВ, Ш.Айманов атындағы «Қазақфильм» АҚ президенті:
– Бұл – 30-ға жуық кинофестивальдің жүлдесін алған фильм. Қазақстан ешқашан «А» сыныбындағы фильмдердің конкурстық бағдарламасына қатыспаған болатын. Бұл фильм конкурсқа еніп қана қойған жоқ, қазақ киносында тұңғыш рет «Күміс аюды» жеңіп алды. Соңғы жылдары қазақ кинематографында жас буын пайда болды, олар әртүрлі жанрда жұмыс істеп, түрлі тақырыпты игеріп жатыр, соның ішінде ерекше тұратыны – Эмир Байғазин. Эмирді біз алғашқы туындысынан бері білеміз. Өнер академиясын бітірерде оның дипломдық жұмысы болған қысқаметражды еңбекке де атсалыстық. Тұңғыш толықметражды жұмысының Берлин кинофестивалінің жүлдесін алуы – қазақ киносы үшін елеулі оқиға. Қазақ киносында қалыптасқан осы жас буын: Эмир Байғазин, Әділхан Ержанов, Серік Әбішев, Талғат Бектұрсынов, Фархат Шәріпов, Ахат Ыбыраев, Жасұлан Пошанов сияқты 30-ға тола қоймаған режиссерлер қазақ кинематографының алдағы даму ережелерін қалыптастырады деп ойлаймын. Бұл жас буын үлкен бір лек болып көтеріліп келе жатыр, режиссерлер ғана емес, операторлар, продюсерлер, суретшілер мен композиторлар да бар.