Білетініміз домбыра ғана ма?
Адырна, асатаяқ, домбыра, қылқобыз, шаңқобыз, жетіген, желбуаз секілді тағы басқа да көптеген ұлттық аспаптар бүгінгі қазақ жасының санасында экзотика есебінде қабылдана бастады. Жаңалықтың бәрін жаһанданудан көретін көпшілік бұл үрдісті де жаңа технологияға жабуда. Әнді қалықтатып қазақ даласына қондырған, күйді күмбірлетіп көкірек көзі ояу көпке құйған біздің әдемі аңыздардың ауылы алыстаған сайын ұлттық өнеріміздің де өрісі тарыла түскенін көресіз. Бүгінгі реализмнің қаталдау шындығымен бетпе-бет келген сайын қоғамның да сипаты өзгеріп, ұлттық құндылықтар құнының жеңілдей түскеніне куә болудамыз. Жастарды ұлттық аспаптардан алыстатқан қандай күш? Санаулы ғана мұражайларда кездесетін бұл қазына бүкіл ұрпаққа аманат бола ала ма?
Қазір биік мінберлерде ұлттық тәрбие, патриоттық сезім, ұлттық идеологияның қажеттігі жөнінде көп айтылады. Кеңестік саясаттың дәуірлеп тұрған кезінің өзінде бұл тақырып дәл бүгінгідей өзекті, дәл бүгінгідей қамқорлыққа зәру емес еді. Оның себебі қандай саясат үстемдік құрса да, сол кездегі ұлттық рухтың өзегі осы ұлттық фольклордан, сол қайнардан сусындап, содан нәр алғанында болатын. Рас, біз сыбызғыны серік етіп, қобызды қолтықтап, шертерді шертіп, асатаяқты арқаламадық. Бірақ осы аспаптардың әрқайсысының біздің тарихпен етене, біздің өткенімізбен тамырлас екендігін біліп, сезініп өстік. Олардың әрқайсысының мәні мен маңызын арттыратын әдемі аңыздар мен әңгімелер біздің ол аспаптарға деген құрметімізді арттырып, мақтанышымызды үдетті. Мектептегі домбыра үйірмелері төл өнерге деген махаббатымызды қанаттандырып, ұлттық аспаптарымыздың қашанда ұлық тұруы керек екендігін ұғындырды. Үйірменің әр сабағы әдемі аңыздардан басталатындықтан, ол үйірмеге қатысуға ниетті баланың санында шек болмайтын. Мәселен, Қорқыттың «Әуіппай» атты күйі аштықтың азабын тартып, қолындағы баласына беретін тамақ болмай, оны жұбата алмай абыржып келе жатқан анаға арналып шығарылғанын біз музыка пәні мұғалімінің айтуы арқылы естідік. «Қорқыт осы күйді ойнаған сәтте жас нәресте күйдің әуенінен елтіп ұйықтап кетеді» деген ұстаздың әңгімесі қобыз күйінің құлаққа жайлы естілетінінен, көңілің тынышталатындай, бесік жыры тәріздес құдіретке ие екендігінен хабардар боласың. Қорқыттың «Ұшардың ұлуы» атты күйінің қайтыс болған аңшы жігітті жоқтап жылаған анасы мен Ұшар деген итінің ұлуын дәл жеткізетінін естіп қайран қалыстық.
Күйді тыңдағанда баласын жоқтаған ананың зары, иесін іздеп жылаған иттің дауысы күйден аңғарылады екен. Қобыз арқылы осы күйлерді шертіп көрсетпесе де, білікті ұстаз оқушысын ұлттық аспаптарға осындай әдемі аңыздар арқылы ұйытатын. Қазақта бұдан өзге де әр аспаптың төңірегінде құрылған аңыз көп. Сыбызғы мен шертердің, асатаяқ пен адырнаның әсем саздары да талай аңызға өзек болғаны анық. «Ынтасы жоқ, зейіні төмен» деп біз бұл мәселелердің бәріне бүгін жасөспірімдерді кінәлай беруге дайын тұрамыз. Шын мәнінде, ұлт аспаптарды ұлықтауға дәл қазіргі уақытта ыждаһатты ұстаздардың аздығы себеп болып жатқаны да жасырын емес. Ұлт тарихымен етенедей болуға тиіс төл аспаптарымыздың жас жеткіншек санасына бүгін экзотикалық құндылықтардай қабылдана бастауының бір себебі де – осы ұлт аспаптарын үйрететін мамандардың азайып кеткендігінде.
Ата-ананың ұлт аспаптарды ұлықтаудағы рөлінің де айтулы екендігі әу бастан белгілі. Әйтсе де ата-ананың осы жауапкершілігі бүгінде азайып кетті. Үйдегі үлкендерінен қаймығып, төрдегі домбыраға үзіле қарайтын бұрынғының баласын бүгін сол төрдегі киелі құндылықты есікке сүйреп, ойыншыққа айналдырған кішкентайлар алмастырды. Мұндай өзгерісте, ең алдымен, ата-ананың үлесі айрықша. Бізге қазір «Музыка денені шынықтыратын гимнастика тәріздес, ол адамның жанын жетілдіреді. Алдымен ләззатқа бөлейді, одан соң құмарлықты оятады, қиялға жетелейді» деген ұлы ойшыл әл-Фараби тұжырымына ұйығанымыз қажет секілді. Ұлттық өнер ұрпақтың қажеттілігіне айналғанымен өміршең, аманат есебінде алмасуымен қадірлі.
Ерлік ӘЛІМҚҰЛОВ, Ықылас атындағы Ұлт аспаптар мұражайы директорының міндетін атқарушы, өнертанушы:
– Бүгінгі телеарналар, радиолар, сондай-ақ көпшілік назары эстрадаға көп ауып кетті де, ұлттық аспаптар мен дәстүрлі өнер сырт қалып жатқаны жасырын емес. Заман ағымы да осы құндылықтарға көңіл бөлуді қажет етпей отыр. Мектептердегі балалар қазір домбыра, сырнай үйренуден гөрі би үйірмелеріне барғанды жөн көреді. Оларға қазір бимен танылған сәндірек. Екінші жағынан, ұлттық аспаптардың насихаты жоқ. Қандай жарнама болса да, эстрадалық өнерге жасалады. Балалардың қызығушылығын мектеп, балабақшадан бастау керек. Ұлттық аспаптар балабақшаларда насихатталып, көрнекілік құрал ретінде сол кезден бастап балаларға таныстырылуы керек. Балалар ол жерден аспапты керемет меңгеріп шықпайтыны белгілі. Бірақ ол аспаптың не екенін біліп, оның атауына ең болмаса құлағы сіңісті болып өседі. Біз ешкімді классикалық өнермен таңғалдыра алмаймыз. Ол салада бізден де мықты италиялықтар, испандықтар бар. Бізге шетелдіктер келетін болса, ең алдымен, осы ұлт аспаптар музейіне келеді. Өйткені оларға біздің ұлттық өнер қызық, ұлттық дүниелер таңсық.
Абдулхамит РАЙЫМБЕРГЕНОВ, «Көкіл» мектебінің директоры, күйші, өнер зерттеушісі:
– Алдымен, мектеп қабырғасында ұлт аспаптарға арналған арнайы пән өтуі керек. Үйірме деген, меніңше, еш берекесі жоқ нәрсе. Менің осы саламен айналысқаныма, міне, 30 жылдан асыпты. Біздің мектептегі балалар ұлттық аспаптарды біліп қана қоймайды, сол аспаптардың құлағында ойнайды, жыр айтады, сол аспаптармен айтысады да. Біз қазір осы проблеманың айналасында, орыстанып кеткен қазақ балаларын ұлттық аспаптарға, ұлттық құндылықтарға баулу мақсатында жақын күндерде Өскемен қаласында үлкен семинар өткізгелі жатырмыз. «Мұрагер» бағдарламасы: Ұлттық құндылықтарды жаңғыртудың жаңа құралы» деген тақырыпта. «Мұрагер» бағдарламасы білім жүйесіндегі стандартқа енетін болса, бұл жерде бүкіл нәрсе бар. Онда шығыс музыкасынан тартып, Еуропа музыкасы, қазақтың бүкіл аспаптары, ұлттық ән-күйлер – бәрі-бәрі балалардың жас ерекшелігіне қарай реттеліп қойылған.