Нарқобыздың «Нар толғауы» тербетті
Алматыдағы Құрманғазы атындағы Қазақ ұлттық консерваториясында «Нар толғау» атты тұңғыш рет нар қобыз аспабына арналған концерт ұйымдастырылды. Шара шымылдығы атаулы оқу орнының қылқобызшылар ансамблінің орындауында «қарағайдың түбінен қайырып алған қобызым» деп жырлаған Қорқыттың «Қорқыт» күйімен түрілді. Күңіренген сан қобыздың үні жұртшылықтың тұла бойын шымырлатып, өзінің тылсым әлеміне қарай жетеледі. Бұдан соң концертті ұйымдастырушы қазақтың талантты жас қобызшысы Мақсат Медеубек нарқобыз тарихына тоқталып, шағын баяндама жасады.
«Әйгілі өнер зерттеушісі, қазақтың көптеген ұлттық аспаптарын тірілткен Болат Сарыбаев нарқобызды да «қатарға қосты». Өкінішке қарай, мүлде қолданыстан қалған немесе насихатталмай, жетілдірілмеген саз аспаптарымыз жеткілікті. Олар бұғашық, мүйіз сырнай, қамыс сырнай, қос сырнай, нарқобыз, тастауық, үскірік, қурай ысқырығы, ысқырық, ұран, керней, кепшік, шыңдауыл және тағы басқалар. Нарқобыздың қазақ даласында көптеп кездескені жөнінде тарихи деректер өте мол» дейді Құрманғазы атындағы консерваторияның магистранты Мақсат Медеубек.
«Тұран» этнотобының «Аңшылық» композициясы жиналған жұртты бей-жай қалдырмады. Нар қобыздан шыққан бөрінің айбаты мен айбарлы дауысы көпке дейін құлақ түбінен кетпеді. Осы кеште Бабек Илдырымлы, Берік Жайлаубаев, Әйгерім Қарсақбаева, Бейбіт Дәленбаевтей студент жастардың орындауында Қорқыттың сара жолын дамытып, қазақ даласында өзінше үлкен мектеп қалыптастырған Ықылас Дүкенұлының «Ерден», «Жалғыз аяқ», «Жезкиік», «Шыңырау», «Қазан», «Мұңлық-Зарлық» тәрізді күйлері ел жүрегіне жол тартты. Ықыластың «Айрауықтың ащы күйін» зарлатқан белгілі де бірегей қобызшы Саян Ақмолда көпшілік ықыласына бөленді. Мектеп қабырғасында оқыса да, Олжас Құрманбектің қобызда ойнау шеберлігін жақсы меңгергендігін бажайлаған білікті ұстаздар жоғары бағалады. Кеш қонақтары жазушы Дулат Исабеков пен өнертанушы Жарқын Шәкәрім жас таланттарға өнерде сәттілік тіледі.
Қазақтың қанында бар қобыз үні көкке самғаған бұл кеште келмеске кеткен бақсылық сарынның да елесі қылаң берді. Жан дерті мен тән дертіне шипа болар бақсылық ұғым нарқобыз шанағынан күй болып төгіліп жатты.
Дулат ИСАБЕКОВ, жазушы-драматург, «Мәдениет» журналының бас редакторы:
– «Тұран» этнотобының өнеріне мен қатты разы болдым. Әулекі әуенге әуестенбей, «Екі жұлдыздың» бірі болам деп экранға бей-берекет ұмтылмай, жастардың ескі замандардан келе жатқан қазақтың төл өнерін интерпретация жасап, бүгінге жеткізіп отырғаны қуантады. Көп концерттерге барғанда даңғаза музыкадан денеме қотыр шығып кетуші еді. Ән мен әуенді бұзып айтып жатады. Ал мына өнерлі жастардың шығармашылығы мені таңғалдырды. Арасында мектеп оқушылары да бар екен.
Жарқын ШӘКӘРІМ, өнертанушы:
– Қазақта дәл қазір жүзге тарта ансамбль бар, бірақ солардың бәрінің ішінде «Тұранның» орны бөлек. 1968 жылы өнер зерттеуші, ғалым Болат Сарыбаев тұңғыш рет қазақтың фольклорлық ансамблін ұйымдастырды. Мына «Нар толғау» концертінде отырып, Болат ағамның ерен еңбегі есіме түсті. Жетіген мен сазген аспабының жаңадан табылған тұсы еді ол. Болат Сарыбаевтың жұмысын қолдап, қол ұшын созған қоғам қайраткері Өзбекәлі Жәнібеков болатын. Бүгінгі жас өнерпаздардың ізденісіне сүйсініп, ынта-ықыластарына разы болдық. Мақсат балам керемет қобызшы ғой, орындаған күйлері маған қатты ұнады.
•Талғам
Мақсат МЕДЕУБЕК, қобызшы:
Нарқобыз батырлардың рухын көтеріп, жігерлендірген
– Мақсат, өздеріңіз ұйымдастырып отырған «Нар толғау» концертінің мақсаты қандай, ерекшелігі неде?
– Қазақта арнайы нарқобыздан концерт бұрын-соңды болмаған десем, артық айтқаным емес. Баяғы жаугершілік замандарда нарқобызбен жыр жырлап, соғыс алдында батырлардың рухын көтеріп, жігерлендіріп соғысқа дайындаған. Ұран, дабыл, мүйіз сырнайлармен қатар, нарқобызды да жауды ұрысқа шақыру мақсатында пайдаланған. Нарқобыз – қобыз аспаптарының ішіндегі ең үлкені. Бақсылардың ұстаған қобыздарының пішіні үлкен екенін айғақтайтын деректер баршылық. Белгілі ағаш ұстасы, профессор Жолаушы Тұрдығұловтың жетекшілігімен Талғат Жанасыловқа нарқобыз жасаттық. Нарқобызды жұрттың сирек пайдалануының сыры – құлақ күйін дұрыс келтіре білмеуі деп ойлаймын. Нарқобыздың құлақ күйі қылқобыздікінен өзгеше екенін анықтап, аспапты жаңғыртуға өз тарапымыздан үлесімізді қостық. Ұйымдастырып отырған шарамыздың ең басты мақсаты нарқобызды көпшілік қауымға таныстыру болып табылады. Сондай-ақ нарқобызды ансамбль құрамында ғана емес, жеке аспап ретінде сахнаға ойнап шығуға болатындығын көрсетуді мұрат тұттық.
– Қобыз аспабының белгілі бір стандарттық өлшемін қалыптастыруға қалай қарайсыз?
– Біз нарқобызды жасатқанда шеберлерге күйшілер мен өнертанушылардың кеңесіне сүйендік. Қазіргі нарқобызымыздың ұзындығы бір метр болды. Дауысы жуан шығу үшін шанағы да үлкен болуы тиіс. Музыкалық аспаптың ұстауға икемді болғанын қаладық. Бұрын әр бақсы, әр жыршы өзінің талғамына, дауысына қарай қобыз жасап алатындығын ұмытпаған ләзім.
– Осы күні қобыздың насихаты қай деңгейде?
– Кезінде қобыздан Жаппас Қаламбаев пен Дәулет Мықтыбаев қана ұстаздық етсе, осы республика көлемінде жүзден астам кәсіби қобызшылар дәріс береді екен. Осы өнерге шексіз берілген екі тұлғаның шәкірттерінің өзі Қазақстанның түкпір-түкпірінен табылады. Бұрын қобызды «скрипка ма?» деп сұрайтындар болатын. Соңғы кездері ондай оғаш сұрақ қоюшыларды кездестірмедік. Қылқобыз аспабы эстрадамен де, дәстүрлі үлгіде де жақсы насихатталуда.
– Домбырада орындалатын күйлердің қоры 7-8 мың шамасында көрінеді. Ал қобыз аспабымен тартылатын күйлердің қоры қаншалықты көп?
– Қорқыттың, Ықыластың шығармаларын қосқанда, таза дәстүрлі күйлеріміз саусақпен санарлық қана. Әр күйдің әртүрлі нұсқасы болады. Халық әндері мен халық композиторларының шығармаларын күйге айналдырып та орындап жүрген жайымыз бар. Сонымен қатар Ақтоты Райымқұлова, Қуат Шілдебаев сынды композиторлар қылқобызға арнап күйлер шығаруда. Домбырада орындалатын шертпе күйлер қобыз табиғатына жақын келеді. Тәттімбет, Сүгір сияқты күйшілердің шығармашылығы қобызбен тартылып жүр.
– Ел ішінде бақсылық пен қобыз жайында тараған аңыздар көп. Сондай аңыздар желісімен музыкалық көрініс қою ойда бар ма?
– Әлбетте. «Тұран» ансамблінде «Бақсы» деген композиция бар. Тілеп бақсының «Бақсы» деген күйі негізінде сахналық көрініс өрбиді. Онда бақсы биі биленіп, әлдебір тылсым күштермен текетірес сәті бейнеленеді.
– Бүгінгі таңда қобыз көмегімен жан дүниені тазартып, адамдарды емдеу мүмкін деп есептейсіз бе?
– Иә, ол мүмкін. Қобыз арқылы кішігірім тұмау сияқты дерттен айығып кеткен адамдарды білемін. Қобыз түгіл, кез келген қазақтың ұлттық аспабының адамның бойына энергетикалық күш-қуат беретін қасиеті бар ғой.