Ән қадірі әуе толқынында ма, тойда ма?

Ән қадірі әуе толқынында ма, тойда ма?

1996-1997 жылдары Рамазан Стам­ға­зиев­тің орындауындағы Тұрсынжан Ша­пайдың «Аққу арман» әні халық арасына жаңа-жаңа тарала бастаған. Құлашы кең, ә дегеннен-ақ дархан даланың кеңпейіл кескінін көз алдыңызға әкелетін әуен адам жанын тылсым бір тебіреніске бөлеп, жүрек түкпіріндегі жұмбақ сағынышты көл бетінде жүзген аққудай тұп-тұнық күйі тербейтін.
Бесік жырынан бастап, халықтың қанына сіңген салт-дәстүр жырлары мен бертіндегі сал-серілер сарынының же­лісін үзбей осы күнге жеткізгендіктен де бұл ән әр қа­заққа жақын болғаны анық. Студент қатарына қосылып, сол жылдары Алматыда жүрген мен, ауылдағы әпкемнің ту­ған күнін Қазақ радиосының «Сазды сәлем» бағдарламасы ар­қылы осы «Аққу арман» әнімен құттықтап ем. Шалғайдағы бауыр­ға аяғым жетіп, сыйлық толы қоржынымды апара ал­масам да, Қазақстанның түкпір-түкпіріне тарайтын әуе тол­қынынан есімін ататып, айтулы әншінің орындауында шоқ­тығы биік әнді жолдағаныма, сөйтіп бірге туған бауы­рымның жан-дүниесін әйбәт әсерге бөлегенім үшін ырза күйге түсіп мәз болғам. Содан бері жақындарымның арасында «Сазды сәлем» дегенде «Аққу арман» сияқты таң­даулы әндер әуелейтін толқын деген пікір қалыптасты. Сол жыл­дары туыстарын құттықтаушы тыңдарман осы бағ­дар­ла­маның жүргізушілеріне Жәнібек Кәрменовтің «Ой­ла­маңдар жігіттер» немесе Жәкен Омаровтың «Біздің елдің жігіттері», яки Ш.Қалдаяқовтың «Анаға хат», Досымжан Таңатаровтың орындауындағы «Құралай» әндерін қойып беруін жиі өтінетін. Мейрамбек Беспаев, Тоқтар Серіков, До­сымжан Таңатаров, Саят Медеуов, Ақбота Керімбекова, Бейбіт Сейдуалиева, Қарақат Әбілдина сынды қазақ эст­ра­дасының дәстүрлі көшін жалғаған әншілер де осы бағ­дарлама арқылы кең танылған. Роза Бағланова, Жамал Омарова, одан кейінгі Нұрғали Нүсіпжанов, Ескендір Хасан­ғалиев, Роза Рымбаева, Мақпал Жүнісова сынды ән­шілердің жолын жалғаған бұл буын 1990 жылдардан кейін қазақтың өзіне тән ән айту үрдісін бұзбай көшті жал­ғап келе жатқан. Ал қазір халық әндері мен халық ком­позиторларының әндерімен сусындап өскен, қазақы қоңыр үннен алыстамаған әнші тым азайып кетті. 2000 жылдары елдің жүрегінен орын алған Саят Медеуовтің орын­дауын­да­ғы «Өзіңді аңсап» әнін бүгінгі жас буын тыңдамайды. Олар­ға:
«Жаным-ау менің жағаға таққан тұмарсың,
Жалғанда жалғыз, жабығып жүрген шығарсың.
Ұнарсың талай бір көрген жанға ұнарсың,
Өмірде бірақ өзіме ғана сыңарсың», –
деген жүйесі бар биязы үннен гөрі:
«Бір сұлуды ұнатып, дедім оған «теңім бол»,
«Жігітім-ау», деді ол «ары ойна...».
Иланатын мен емес, өзге маған тең емес
Қол үзбеймін сенен еш, қалайда», – деп айтатын Ернар Айдардың өктем үні өтімді. Бұл әншіні тыңдайтын буынға әнші болудан оңай мамандық жоқ секілді көрінеді. Ел ішін­дегі тойдың көптігі, бақылаусыз, бағдарсыз концерттердің жиі өтетіндігі жеңіл әнді желпіндіріп қойған жайы бар. Ал ән айтудың қазақы үлгісіне сызат түсіріп, кез келген әнді шет­елдің ыңыранған иіріміне салып айтуға деген үйірлікті «Super star» секілді түрлі жобалар қалыптастырды. «Қа­зақ­с­тан» арнасынан көрсетілетін «Қазақстан дауысы» да осы жо­балардың ізіне түсті. Оны байқауға келетін үміткерлердің ағылшын тіліндегі әндерді айтуға деген құлшынысынан байқау қиын емес. «Бұған қарап жылдан-жылға жалғасып, ұрпақтан-ұрпаққа жеткен дәстүрлі эстраданың әдемі өрімі өрнегін бұзып, басқа арнаға түсіп кеткендей әсерде қа­ла­сыз. Қазір әр әнші өзі орындайтын әннің өрімін өзі білген өр­­некпен өретін болды. Ән айтуға талпынған жас буын орын­д­аушылық қабілеті арқылы композитордың әнін ха­лық­қа танытудан бұрын хит болатын жеңіл ән арқылы өзін танытуды, сөйтіп тойдан табыс табуды мақсат ететін сыңай­лы. Тобырлық сұраныс әннің қадірін қашырып, әншімін де­гендердің санын көбейтті. Эстрада саласындағы аға буын әншілер өздерінің өнерге келу жолын Қазақ радиосы­мен тығыз байланыстырады. Олардың жылы естеліктері ба­ла кезімде радиодан ән тыңдап, әнші болуды армандадым, деп басталып, «Радиоға барып ән жаздырдым» неме­се «радиода бірнеше жыл музыкалық редактор» болдым, деп жалғасады. Ол замандағы әндерді сүзгіден өткізетін көр­кемдік кеңестің қатаң талабы әншілердің жауапкершілігін жоғарылатып, тыңдарманның әнге деген құрметін қалып­таст­ырып, кейінгі буынға үлгі болған екен. Бүгінгі әнші­лер­дің көбі бұл үлгіні ұстануға ықыласты емес. Олардың кө­ше әнін сахнаға, той әнін эфирге сүйрейтіні де осының сал­дары болар... Жуықта ғана «Сазды сәлем» бағдар­ла­ма­сынан елу жасқа келген ел ағасын құттықтаған сәлем жолданды. Қайырмасы:
«Жиырма бесін іздеген,
Елудеміз біз деген.
Таң атқанша ән салып,
Би билейік сізбенен.
Мен де келдім елуге,
Сен де келдің елуге.
Жүзі балбұл жайнаған,
Құрдастарым елуде!» , – деп қайталанатын әннің осы толқыннан берілуі көркемдік сүзгінің тозғанын көрсетті. То­бырлық талғам әншілерге ғана емес, эфирге де билік жүр­гізе бастапты. Елуге келген ағаның осы әнді тыңдап өс­кен немересі 10-15 жылдан соң қандай ән тыңдар екен де­ген ой қылаң береді.


Назым ДҮТБАЕВА.

writers.kz/journals/

 

Автор
Последние статьи автора
Назван точный исход матча КХЛ "Барыс" - "Салават Юлаев"
Назван точный исход матча КХЛ "Барыс" - "Салават Юлаев"
Кадрлық резерв. Ол қай жағдайда компанияны құтқарады, ал қашан қызметкерлерге теріс ықпал етеді?
Кадрлық резерв. Ол қай жағдайда компанияны құтқарады, ал қашан қызметкерлерге теріс ықпал етеді?
Цифра
50
50 км/ч – именно с такой средней скоростью промчался вчера по афинской трассе Вячеслав Екимов

50 км/ч – именно с такой средней скоростью промчался вчера по афинской трассе Вячеслав Екимов, чтобы завоевать серебро в велогонке с раздельным стартом.
1900
Году

Бокс был узаконен как вид спорта
2,5
ГРАММА

Масса мячика для игры в настольный теннис
5
Олимпийских колец

символизируют единство пяти континентов, хотя ни одно из них не является символом какого-то конкретного континента. Цвета колец — синий, красный, желтый, зеленый, черный, — были выбраны, как наиболее часто встречающиеся на флагах государств мира.
130
км/час

С такой скоростью летит мяч, после удара профессионального волейболиста