Концерттерде фонограммамен ән айтуға тыйым салу керек пе?
Заманауи технологиялардың жан-жақты өрістеп, музыкалық рыноктың дамуы нәтижесінде фонограмма бүгінгі шоу-бизнестің ажырамас бөлігіне айналды. Сөйтіп, көптеген әншілер дауысы, орындаушылық шеберлігі бойынша емес, фонограмманың жазылу технологиясы мен ондағы әртүрлі арнайы эффектілер бойынша бәсекелесуді әдетке айналдырды. Бұл, әрине, табиғи талант жағдайының төмендеп, өз кәсібіне, жалпы, өнерге деген ықыласының азаюына әкеліп соқтыруы ықтимал.
Ал бүгінгі жағдайда фонограмманы шектеу қаншалықты мүмкін? Жалпы, концерттерде фонограммамен ән айтуға тыйым салу керек пе?
Жеңіс СЕЙДОЛЛАҰЛЫ, әнші-композитор:
Иә
– Әрине, фонограммаға тыйым салу керек. Бірақ ол концерт қай жерде өтіп жатыр, соны ескеру қажет. Мысалы, үлкен залдарда өтіп, ол жердің дыбыс шығаратын колонкаларының барлығы сапалы болса, еш қиындық жоқ. Бір анық нәрсе, фонограммаға тыйым салынса, әншілердің халықтың алдындағы жауапкершілігі мықтылау болады. Әнді күн сайын бір қалыпта, бір деңгейде айту мүмкін емес. Өйткені әнші де – адам, оның сезімі, көңіл күйі сәт сайын өзгеріп тұруы заңды. Соған байланысты бір әннің өзі әр кезде әртүрлі айтылуы мүмкін. Ал біз фонограммамен бір рет жазып аламыз да, бес жыл, тіпті он жыл бойы соны айналдырып бере береміз. Негізі, фонограммамен айтылған күннің өзінде де, бір жылдың ішінде ән бес-алты рет жазылуы тиіс.
Жалпы, фонограмма мәселесі тек әншіге ғана байланысты емес, дыбыстың сапасы, концерт залының дұрыс жарақтандырылуы, бәрі – өзара сабақтас нәрсе. Шетелдік әншілер фонограммадан әлдеқашан бас тартқан. Бірақ біз бір нәрсені білуіміз керек: музыкант дайындап шығару – оларда үлкен өндіріс, ал бізде бұл – кішкентай ғана цех. Біз қашан индустрия боламыз дегенше, біраз уақыт кетеді. Оның бәрі мүдделілікке байланысты. Мысалы, бізде импорт бар да, экспорт жоқ. Үлкен концертке болсын, тойға болсын, шетелдің, Ресейдің, тіпті өзбектің әртістерін де сатып аламыз. Министрліктердің өзі делдалдар арқылы соларды аттай қалап алдыртады. Ал жоғары деңгейлі, жан-жақты сауатты музыкантты өзіміз дайындап шығаруға құлықсызбыз. Қарап тұрсаңыз, «Болашақ» бағдарламасымен оқуға шетелге бірде-бір эстрадалық маманды жіберген емеспіз. Бізде түрлі конкурстарға қатысып Гран-при алып, сол күйі жоқ болып кетіп жатқан қаншама әртістер бар! Ары қарай олармен ешкім айналыспайды. Сондай-ақ «Болашақпен» шетелде білімін жетілдіріп келгендер арасында бірде-бір дыбыс режиссері, бірде-бір телережиссер жоқ. Азиада тәрізді халықаралық деңгейдегі үлкен бір шара өтетін болса, дыбыс режиссерін де, телережиссерді де дереу шетелден алдырамыз. Сол ма біздің жетістігіміз?! Осындай жағдайда фонограмма туралы не айтуға болады?
Шындығында, кімнің кім екені, әнді айта алатын-айта алмайтыны, талғамы фонограммаға тыйым салынған кезде ғана білінеді. Біздегі әншілердің 70-80 пайызы белгілі бір музыкалық аспапта ойнау түгіл, оған қай жағынан келетінін білмейді. Ал белгілі бір аспапта ойнай білмеу, өзін-өзі сүйемелдей алмау деген – музыкант үшін өте ұят нәрсе. Өкінішке қарай, бұл жағдай көптеген әріптестерімізді ойландырмайды да. Бәрін компьютермен жазып алады да, сахнаға шыға береді. Фонограммаға шектеу қойылса, әншінің өз-өзімен жұмыс істеуі, тыңдарман алдындағы жауапкершілігі артар еді.
Жеңіс ЫСҚАҚОВА, әнші:
Жоқ
– Егер аппаратура жақсы болса, фонограммасыз айтуға болар еді. Бірақ біздің дыбыстық режиссурамыз ондай деңгейге әлі жеткен жоқ. Байқап жүрген шығарсыз, «Екі жұлдызға» да шықтық, тіпті өз-өзімізді тыңдағымыз келмейді. «Жетінші арнада» «Жұлдыздар фабрикасы» болып жатыр. Ол жерде де әп-әдемі дауысты эфирге дұрыс бере алмайды. Күні кеше ғана «Еуразия жұлдыздарын» тыңдадық. Сондағы Аллаберген, Ардақ деген балалардың жанды дауыспен керемет айта алатынын мен білемін. Бірақ дыбыс режиссерлері эфирден солардың дауыстарының не бояуын, не тембрін көрсете алмады. Сөйте тұра, бізге «жанды дауыспен айтыңдар» деген талап қояды. Егер аппаратураларын сықитып қойса, телевизия соған сай болса айтар едік.
Бірақ олай емес қой. Демек, үлкен концерттерде фонограммамен айту керек. Өйткені аппаратура дұрыс болмаса, жанды дауыспен айтқаныңнан еш пайда жоқ. Фонограмманың бір жақсы жері – арнайы мамандар бүкіл дыбысты реттеліп, байытатын жерін байытып, өңдейтін тұсын өңдеп, студиядан керемет қып дайындап береді.
Негізі, әншілер жанды дауыспен айтуға қарсы емес. Қалай болғанда да, өздерінің Құдай берген дауыстары ғой. Өзім тіпті фонограммамен айтуға қорқамын, өйткені кенеттен тоқтап қалатын сияқты болып тұрады. Мейлі, мен тіпті сөзін ұмытып қалайын, бірақ бәрібір жанды дауыспен айтып тұрғаныма рахаттанамын. Әр ән орындалған сайын дами береді. Бірде үлкен кісілермен болған кездесуде өз даусыммен, жай ғана бір ән айттым. Сонда бір сенатор ағамыз: «Жеңіс, сенің даусыңды фонограмма мен микрофон құртып жүр екен ғой», – деп таңғалды. Ол рас. Былайша айтқанда, фонограммамен айту әншілердің өзіне де қолайсыз. Өкінішке қарай, дыбыс режиссерлері, аппаратура бізге 100 пайыз жұмыс істей алмайды. Сол үшін үлкен концерттер мен телевизиялық түсірілімдерде біз фонограммамен айтуға мәжбүрміз. Оркестрмен де айтып жүрміз, бірақ бәрібір эфирге дұрыс шықпайды. Себебі бізде техника әлі жетілмеген. Сол себепті де дәл қазіргі жағдайда әнді фонограммамен айтуға тыйым салу, әншілерді «жанды дауыспен айт» деп қинау дұрыс емес.
Бейтарап пікір
Шаттық АЙТЖАНБАЙ, мұғалім:
– Фонограммаға біржола тыйым салу дәл қазір мүмкін емес те шығар. Бірақ солай болған күнде де, қай концерттің қалай өтетіні жұртшылыққа алдын ала хабарлануы керек деп ойлаймын. Мысалы, фонограмма пайдаланылатын концерттің билет бағасы да арзан болуы тиіс. Естуімізше, шетелде ежелден солай. Тіпті қазір төрткіл дүние түгелдей фонограммадан бас тартып жатыр. Дайын жазбаны тыңдау үшін концертке бару деген – оларда күлкілі нәрсе. Себебі ондай таспаны үйде жатып-ақ тыңдауға болады емес пе?
Рас, батыстың технологиялық мүмкіндіктерінің деңгейіне жету үшін бізге айтарлықтай уақыт керек. Жанды дауыспен өтетін концерттерді теледидарға сапалы түсіруге мүмкіндік бола бермейді. Әншілеріміз фонограмманы тек сондай кездерде ғана пайдаланса бір сәрі ғой. Бірақ олар қажетті-қажетсіз, орынды-орынсыз деп қарамайды, кез келген жерде фонограммамен айтады. Онсыз тіпті күн көре алмайтын болды. Бұл – әрине, көзбояушылық, халықты көпе-көрнеу алдау. Бұлай жалғаса берсе, студияда жазылған әнге әбден бойы үйреніп алған тыңдарман бара-бара жанды дауысты қабылдамауға көшеді. Шоу-бизнеске әбден кірігіп, ән өнерінің ажырамас бөлігі тәрізденіп кеткен фонограмма өнерді ойыншыққа айналдырып барады. Сондықтан бірден болмаса да, әнді фонограммамен айтуды біртіндеп шектеу өте қажет.