Түркі бірлігі – мүмкіндігі зор идея, оның маңызының артуы немесе сөніп қалуы саясаткерлер мен халыққа байланысты
Болат Әуелбаев, ҚР Президенті жанындағы Қазақстан стратегиялық зерттеулер институтының бөлім меңгерушісі:
– Араб әлемінде болған саяси төңкерістер Орталық Азияда көрініс беруі мүмкін деп сәуегейлік жасайтындар бар. Бұл қаншалықты мүмкін және аймақтың қауіпсіздігі қай деңгейде?
– Орталық Азия мен Араб елдерін салыстыру өте қиын. Бұл екі аймақтың арасында тарихи және қазіргі саяси-экономикалық ахуалы жағынан да көптеген ерекшеліктер бар. Алдымен араб елдеріндегі төңкерістердің қайдан пайда болғанына өз көзқарасымды жеткізе кетейін.
Араб елдерінің саяси элитасы Америка-Кеңес бәсекесі кезінде 40 жылдай бұрын қалыптасқан.. Ол кезде Араб әлемінде отарсыздандыру саясаты жүріп жатқан болатын. 70-жылдарда Араб елдерінің халқы бас көтеріп, өзіндегі қазба байлықтардың қызығын өздері көруге, шетелге тиісті бағамен сатуға ұмтылыс жасап жатты. Өткен жылы төңкерілген саясаткерлердің барлығы дерлік саясат сахнасына сол жылдары шыққан болатын. Енді сол саяси төңкерістердің барлығына назар аударсақ, бір қызықты құбылысты байқаймыз. Ешбірінде төңкеріс лидерлері байқалмайды. Тұрақсыздық орын алды, халық көшеге шықты. Бірақ олардың арқасүйер лидерлері болған жоқ. Неге? Себебі бұл жаңа заманның технологиясы. Қазіргі Ресейде болып жатқан наразылық акцияларында да осындай ұқсастық бар. Лондон, Париж, Нью-Йорктегі көтерілістердің ешбірінде лидер жоқ. Араб әлемінде мұндай технологияны кім пайдалана алуы мүмкін? Батысша ойлайтын адамдар ғана ондайға қабілетті. Ал олар кімдер? Олар – сол 70-жылдары билікке келген ұрпақтың балалары. Сол кездегі шенеуніктер өз балаларын Оксфорд, Кэмбридж секілді әлемнің беткеұстар оқу орындарына жіберді. Сол оқуды тамамдап, елге оралған жастар елдің құзырлы орындарына қызметке орналаса бастады. Олардың ерекшелігі – өздеріне дейінгі ұрпақтан мүлде басқаша ойлайды, елдің болашағын басқаша көргісі келеді. Осындай өзгеше ойлайтын жастардың арасында өзара бірлік жоқ деп айта алмаймын. Жасырын түрде болса да бүлікшілерді қаржыландырып, оларға бағыт-бағдар беріп отыруы мүмкін. Ұйымдастыру жұмыстары да солардың қолынан шыққан болу керек. Яғни бұл төңкерістің ұйымдастырушысы – шетелде оқып келіп, құзырлы орындарға ие бола бастаған жастар. Ал Орталық Азияның жағдайы мүлде басқа. Шетелден оқып келген жастар маңызды тетіктерге ие болып үлгерген жоқ. Жалпы, жастардың өзгеріс алып келетіні анық құбылыс. Біздің билік сол жағдайды ескеріп, қазірден дайындалуы керек. Жастар елдің бағытын революциялық жолмен эволюциялық жолмен өзгертуіне, заманауи игіліктерді енгізуіне мүмкіндік беру керек.
– Бізде Түркі бірлігі жайлы жиі айтылады. Алайда саяси істерде оны сезініп жатқан жоқпыз. Орталық Азиялық одақ жайлы да айтылып қалады. Бірақ нақты өмірде Кедендік одақ секілді басқа бағыттағы жобаларда жүрміз. Бағытымыз қандай?
– Орталық Азиялық Одақ және Түркі бірлігі жөнінде сөз болғанда біз оның тенденция екенін түсінуіміз керек. Әзірге ол құбылыс емес. Кедендік одақ, Еуразиялық одақ сынды нақты жобалар еліміздің экономикасы үшін қажет. Ресейдің жалпы ішкі өнімі үш триллион долларды құрайды. Ақпарат саласында да олар озық жатыр. Демек, бізге берері көп. Дәл қазіргі жағдайда Орталық Азия елдерін бір бүтін ағза ретінде елестетсек те, ол бізге Ресейді алмастыруға қабілетсіз. Мысалы, бір кездері Ресейден оқшауланғысы келіп есік-терезесін қымтап алған Өзбекстанның өзі сол бұрынғы көзқарасын сақтай алды ма? Қазір Өзбекстанның да ең үлкен сауда серіктесі – Ресей. Көп жылдар бойы шекарасын берік ұстауға тырысты. Қазір қайтадан сол Ресеймен әріптестікке ұмтылып жатыр. Я болмаса транспорттық тығырықта отырған Тәжікстанды алайық. Өзге шетелдермен тауар айналымдарын қарастыратын болсақ, көлемі жағынан тағы сол Ресей тұр. Барлық ТМД елдерінің сауда әріптестігі алдымен Ресеймен болып жатыр. Оның себептері де көп. Ең алдымен, инфрақұрылым солай қалыптасқан, көлік және теміржол қатынасымыз осы бағытта жасалған. Бүгінде біз солардың барлығынан бірден бас тартатын болсақ, дағдарысқа ұшыраймыз ғой.
– Дегенмен Түркі бірлігі жайлы не айтасыз?
– Түркі бірлігі дегеніміз – тенденция. Ол– идея жүзінде бар нәрсе. Қазіргі кезде осы тақырыпта жиі отырыстар, саммиттер, шаралар өтіп жатыр ғой. Соның барлығы – түркі идеясының шындыққа қарай келе жатқанының көрінісі. Шетелдік сарапшылар да бұл идеяға болашақта жандануы мүмкін құбылыс ретінде қарайды. Соңғы рет Нахичеванда бір отырыс болды. Сол кезде де саясаткерлер тарапынан жақсы-жақсы ұсыныстар айтылды. Бұл идея өшпейді. Оны саясаткерлер де, қоғам да қолдап отыр. Мысалы, Түркия НАТО-ға мүше ел. Бір кездері КСРО-ның ата дұшпаны болған НАТО-ға мүше елмен визасыз қатынас орнатамыз десек, кім сенер еді? Қазір қазақстандықтар ең жиі баратын елдердің бірі – Түркия. Біреу тауар апарып жатыр, енді біреуі алып келіп жатыр. Біреу демалуға, біреу мәдени шаралардың барысында барады. Ендеше түркі бірлігіне қарай қадам жасалмай жатыр деп қалай айта аламыз? Меніңше, Түркі елдері бүгінгідей заманның туғанына риза болу керек. ТМД елдерінен басқа Қазақстанға Түркия мен Малайзия ғана визасыз қатынас ашып берді. Түркия бұл қадамға бекер барып жатқан жоқ. Бұл ел мен елдің арасындағы сенім категориясының бар екенін білдіреді. Мұның бәрі – бір қарағанда, ұсақ болып көрінетін кезекті жиындардың берген нәтижелері. Мысалы, Түрікменстанды алайық, ол да саяси-мәдени тұрғыдан келгенде Түркияға арқа сүйейді. Өзіне жақын орналасқан Иранға немесе Ресейге бағытталып отырған жоқ қой. Әзірбайжанды алайық, ол да Түркиямен тығыз байланыста отыр. Таулы Қарабах жанжалында Арменияға Ресей жақтасып отырса, Әзірбайжанды Түркия қолдап отыр. Орталық Азиялық мемлекеттердің бірі Қырғызстанды алсақ та – сол көрініс. Роза Отынбаева президенттікке отырғаннан кейін алғашқы ресми сапарын Түркияға жасады. Сарапшылар оны Қытайға барар ма, әлде Ресейге аттана ма немесе тіпті Батысқа сапар шегер ме екен деп күтіп отырғанда, ол алғашқы ресми сапары ретінде Түркияға кетті. Яғни Түркі бірлігі дегеніміз – мүмкіндігі зор идея. Оның маңызының артуы немесе керісінше сөніп қалуы саясаткерлер мен халыққа байланысты. Әзірге ол қалыпты деңгейде, тіпті жақсы деңгейде жылжып жатыр деуге болады.
– Осыған ұқсас қандай тенденцияларды атай аласыз?
– Мысалы, бұған дейін Фин-угор тенденциясы болды. Оған Финляндия, Карелия, Мордва сияқты халықтар кіреді. Бірақ сол тенденция сөніп қалды. Парсы тілділер тенденциясы да бар. Иран, Ауғаныстан, Тәжікстан елдері сияқты. Парсы тілді елдердің саммиті деп аталатын жиында мемлекет басшылары жиі бас қосып тұрады. Бірақ сол тенденция да түркі бірлігінен гөрі әлсіз. Қазір Ресейдегі татар, башқұрт, Кавказдағы бірқатар халықтар да түркі әлеміне қызығушылық танытып, бақылап отыр ғой. Болашақта Түркі бірлігі геосаясат деңгейіне көтерілуі мүмкін. Ал Ресеймен, Қытаймен арадағы саясат уақытша болуы да мүмкін. Себебі оның бойында, ең алдымен, экономикалық мүдде жатыр. Күндердің-күнінде саясат қиыспай қалса, оған да нүкте қойылуы ғажап емес.
Қазіргі саясат түсініксіз. Тіпті Кедендік одақты да пайдалы-пайдасыз деп сынға алып жатады. Расында, оның пайдасын көріп, қарқ болып жатырмыз деп айтпаймын. Дегенмен тиімді емес деп те айта алмаймыз. Күндердің-күнінде Ресеймен арадағы қарым-қатынасымыз өзгерсе, Түркі бірлігі идеясы негізгі ұстанымға көтерілуі ғажап емес. Сол сияқты Қытайға да ренжуге болмайды. Қытайдың да бізге деген өшпенділігі жоқ. Экономикалық ықпалы болып жатса, оған өзіміз де себепкерміз ғой. Мысалы, біз «Қытай біздің нарықты жаулап алды» деп жиі айтамыз. Алайда елімізге келіп жатқан тауарлардың барлығын олар күштеп, саяси жолмен қысым көрсетіп енгізіп жатқан жоқ қой. Өзіміздің отандастарымыз, қандастарымыз сол жаққа барып, алып келіп жатыр. Яғни біз таза нарық заңдылықтарымен жеңіліп жатырмыз. Олардың игілігін пайдаланып алып, өздеріне ұрысамыз.
– Яғни, сіздіңше, Кедендік одақ, БЭК секілді Ресейге жақын жобалар тек экономикалық мүддемен шектеледі ғой?
–Түптеп келгенде, Кедендік одақ дегеніміз – осы Қытайдың экономикалық ықпалын аз да болса сейілту үшін жасалған нәрсе. Осы уақытқа дейін Қазақстанға өзге елдердің өндіруші компаниялары енген жоқ. Әсіресе, дамыған елдердің, Оңтүстік Кореядан бастап, Жапония мен ЕО елдерінің өнеркәсіптік компаниялары Қазақстанға аттап басқан жоқ. Себебі халық саны аз. 15 миллион тұтынушы оларды қызықтырмайды. Сол үшін инвестиция салып шығындалғысы келмейді. Ал енді Кедендік одақ іске қосылғаннан кейін сол шетелдік компаниялар да ойлана бастады. Келіп жатқандар бар. Себебі біз оларға «біздің территориямызға келіп орналасыңдар, ар жағында екі жүз миллион тұтынушыға қол жеткізе аласыңдар» деп сенімді айта аламыз. Расында, солай болып жатыр. Жуырда Германиямен арада түрлі келісімдер жасалды. Бұған дейін немістер бізге келмей қойған. Енді түрлі көлік құрастырушы компаниялар да Қазақстанға қызығушылық таныта бастады. Бірақ ол аз. Әлі де дипломатиялық жұмыстар жасалу керек.
Ресей осы жылдың аяғына қарай ДСҰ-ға кіреді. Бір жыл – өте аз уақыт. Біз сол Кедендік одақтың мүмкіндіктерін пайдаланып үлгерген жоқпыз. Сол уақытқа дейін шетелдік компанияларды шақырып үлгеру керек.
– Соңғы кездері Иран мен Сирияның айналасында болып жатқан халықаралық даулар түрлі державалардың түрлі белдеулерге топтаса бастағанын көрсетіп жатыр. Мысалы, Қытай, Ресей сынды іргелі елдердің Иран мен Сирияны қолдап шығуы Еуропаны тығырыққа тіреді. Сіздіңше, оның жалғасы қалай болады және Қазақстанның ұстанымы қандай болу керек?
– Қазақстан да – әлемдегі көптеген елдер секілді әлдебір соғыстың болуын қаламайтын ел. Себебі Иран айналасында соғыстың болуы – біз үшін саяси жағынан да, экономикалық жағынан да қауіпті.
Қазір Иранға қатысты қандай да бір болжам айту қиын. Тіпті осы жанжалды бастан-аяқ назарда ұстап отырған сарапшылардың өзі ол туралы әлдебір сенімді болжам айта алмайды, айтуға ұмтылып та жатқан жоқ. Себебі мұндай шиеленістерді ғасырда бір болатын жанжалға жатқызуға болады. Ал осы мәселедегі Қытайдың рөлін айтатын болсақ, олар өз ұстанымдарын ресми түрде атаған жоқ, ишарамен білдірді. Бір жағынан, жоғарғы әскери қолбасшылардың, әскери ведомствоның аузымен айтылған пікірді ишара деп те атауға келмеді. «Біз Ирандағы экономикалық мүддеміз үшін соғысуға дайынбыз» деген мәлімдеме Қытайдың ұстанымын айқын айтып тұр. Қытай осы Иран оқиғасына қатысты ғана емес, осыған дейінгі түрлі жанжалдарда өзінің Батыс елдеріне деген наразылығын, ашу-ызасын жеткізген болатын. Расында, Қытайдың АҚШ-қа ашуланатындай жөні бар. Пекиннің бас ауруына айналған Тайвань мәселесін тудырып берген, шоқ тастап отырған да – АҚШ. Тайваньды қару-жарақпен қамтамасыз етіп отыр. Қытай Австралиядағы АҚШ-тың әскери базаларының болуына қарсы. Қазір АҚШ әкімшілігі Вьетнам, Филиппин, Жапония, Оңтүстік Корея сынды елдермен тығыз әріптестік орнатқан. Қытай саясаткерлері мұны өзіне қарсы елдердің белдеуі деп түсінеді. Айналып келгенде, осы айтылған мәселелердің барлығы Иран жанжалы кезінде тұтанып кетіп, кең ауқымдағы әскери қақтығысқа ұласып кетуі мүмкін. Бұған дейін Пәкістан мен АҚШ арасында да келіспеушіліктер болды. Сол кезде де Ресей Пекиннің Пәкістанға жақтасқаны белгілі. Бірақ бұлардың артында Қытайдың саяси амбициясы жатыр деп айта алмаймыз. Олар өздерінің экономикасын қорғап жатыр. Мысалы, бұған дейін олар Үндістанда бес миллиард доллардай ақшасын жоғалтты. Қазір Ангола, Нигерияда тұрақсыздықтар болып жатыр. Анголиядағы кеніштерде Қытайдың қомақты активтері бар. Тіпті араб әлеміндегі төңкерістер де Қытайдың экономикалық мүддесіне кереғар.
– Қытайдың Иранға жаны ашып отырған жоқ, өз мүддесін қорғап жатыр дейсіз ғой?
– Иә, себебі Қытайдың экономикасы бір қалыпты деңгейде тұруы мүмкін емес, егер оның өсуі тоқтап қалса, ішкі толқулар басталады. Сондықтан олар тек өсіп отыру керек. Сондықтан Қытай өзінің экономикалық жоспарына кедергі жасаған батыс елдерімен батыл сөйлесетін болады. Ал Ресейді айтатын болсақ, ол геосаяси оқиғаларға, саясатқа көп араласып кете алмайды. Себебі Ресей билігі Ливияның бұрынғы билігін қолдады. Бірақ сол билік қандай күйде төңкерілді? Ресейдің Иранға қатысты ұстанымын түсінуге болады. Иранның Бушерінде атомдық энергия стансысы тұрғызылды. Соның біршама технологиясы Ресейден алынған. Тіпті бұл бейбіт мақсатта пайдалану үшін бағытталған бағдарлама болса да, оның тоқтатылуы Ресей үшін ауқымды шығын әкеледі. Екінші жағынан Иран да, Сирия да – Ресейден қару-жарақ сатып алатын елдер. Яғни Иран мен Сирия Ресейдің оңтүстікке қарай бағыттағы жалғыз ықпал ету аймағы. Әзірге Еуропа елдерінің Иран мұнайына жариялаған эмбаргосының нәтижесін күту керек.
– Еуропалық эмбаргодан кейін Иранның мұнайын кім сатып алады?
– Иранның мұнайын Қытай алды. Қазірдің өзінде Қытай Иран мұнайының айтарлықтай бөлігін сатып алады. Эмбарго өз күшіне енгеннен кейін бұл көрсеткіш арта түсетіні анық. Сондықтан Ирандағы кез келген тұрақсыздық Қытайдың экономикасына тікелей әсер етеді. Қазіргі кезде елдердің саяси мүддесі ең алдымен экономикалық мүддесінен пайда болады. Энергетикалық қауіп төнсе, бұл экономикалық апатқа апарады, сәйкесінше саяси дағдарыс басталады. Қарапайым ғана мысал: елдің ішінде қоғамдық көліктердің бағасы күрт көтеріліп кетті делік. Бұл жағдай ел тұрғындарының наразылығын тудырады. Олар әлемдік мұнайдың бағасына, геосаяси жағдайларға, шетелдіктердің айла-амалдарына көңіл аудармайды, олар ең алдымен өзінің үкіметіне наразылығын жеткізеді. Сондықтан билік өзінің геосаяси мүдделері үшін күресуге мәжбүр. Негізі, қазір америкалық сарапшылардың басым көпшілігі қандай да бір әскери іс-қимылдың болуын қалап отырған жоқ. Қарсылық білдірушілер көп. Барак Обаманың өзі де соғысқа құлықсыз. Ол Иран мәселесін дипломатиялық жолмен шешуді қалайды. Себебі Иран шиеленісінің салдары АҚШ үшін бұған дейінгі кез келген конфликттерден ауыр болуы мүмкін. Егер Иранның ядролық нысаналары бомбының астына алынса, Тегеран Ормуз бұғазын бекітіп тастауды уәде етіп отыр. Әлемдік мұнай тасымалының 70 пайызы осы бұғаздан өтеді. Яғни тек Ираннан шығатын мұнайға ғана тосқауыл қойылмайды, сонымен қатар Сауд Арабиясы, Катар, Оман сияқты шикізат экспорттаушы елдердің мұнай ағыны тоқтап қалады. Мысалы, бұл жағдай Каспий маңындағы немесе Кариб теңізіндегі елдердің бірінің басына түссе оның әлемдік экономикаға айтарлықтай әсері болмас еді. Көз алдыңызға елестетіп көріңіз, әлемдік өндіріс өзінің негізгі энергиясын ала алмай қалса, не болады? Барлық зауыттар, фабрикалар, коммуналды қызметтер тоқтап қалады. Мысалы, 70-жылдары Батыс Еуропада, АҚШ-та энергетикалық дағдарыс болған еді. Оған 6 күндік Араб-Израиль соғысы әсер еткен болатын.
Сол кезде Сауд Арабиясы энергия тасымалдауды 5-ақ пайызға қысқартып жібереді. Соның салдарынан бүкіл Еуропада энергетикалық дағдарыс басталып кетті. Қазір Жапонияда да, АҚШ-та да, Еуропада, барлық дамыған елдерде энергетикалық қор бар. Үлкен қоймаларға мұнай толтырып, тапшылық орын алғанда пайдалануға сақтап отырады. Бірақ сол қорлардың барлығы ары кеткенде екі-үш айға жетеді. Ал Иранға әскери соғыс ашылса, оның салдары бірнеше айларға созылады.
– Қазақстандық сарапшылардың арасында Иранмен соғыс болатын болса, бұл Қазақстан үшін жақсы, себебі біздің мұнайымыз қымбаттайды, нәтижесінде, қорымыз толады деген пікірлер айтылады. Мұнымен келісуге бола ма?
– Бұл – толықтай дұрыс емес пікір. Себебі қазақстандық мұнайдың әлемдік нарықтағы үлесі кішкене ғана пайыздық көрсеткішті құрайды. Тіпті біздің мұнайымыз ерекше көп болған күннің өзінде, оны Еуропаға жеткізу оңай болмайды. Себебі бізде шикізатты тасымалдап жеткізудің транспорттық коммуникациясы әлі дамымаған. Қазақстандық мұнай көбіне құбырлармен емес, көбіне теміржол, порт арқылы, көліктік тасымалмен экспортталып жатыр. Ал «Баку – Тбилиси – Джейхан» жобасында біз жоқпыз. Қысқасы, транзиттік арналарымыз жетілмеген. Мұнайдың бағасы өсетін болса, барлық тауарлардың бағасы өздігінен көтеріліп шыға келеді. Бұл – мұнай эквивалентіндегі инфляциялық құбылыс. Энергияның тапшылығына байланысты өнеркәсіптік елдер өздерінің өнімдерінің, тауарларын қысқартатын болса немесе бағасын қымбаттататын болса, бұл біздің экономикамызға соққы болып тиеді. Қазақстан ғана емес, әлемдік нарықтағы электроника, техника, дәрі-дәрмек сияқты көптеген салалардағы дайын өнімдердің бағасы көтеріліп кетеді. Қазіргі ғаламдық экономикада елдер бір-біріне жартылай фабрикат сатады. Мысалы, біз Еуропадан бір техникалық бұйымды сатып алдық делік. Бірақ сол бұйымның 10 пайызы Филиппинде, 20 пайызы Малайзияда, 40 пайызы Қытайда жасалған болып шығуы мүмкін. Яғни өнеркәсіптік компаниялар да, мемлекеттер де бір-біріне тәуелді болып қалған.
Яғни біз өзіміздегі шикізатты қанша қымбатқа сатсақ та дағдарыс жағдайында ол біздің қалтамызға жиналатын артық ақша бола алмайды. Себебі ақша құнын жоғалтады. Біз импортқа тәуелсіз ел емеспіз ғой. Ондай ел жоқ.
Алашқа айтар датым...
Бір кездері КСРО-ның ата дұшпаны болған «НАТО-ға мүше елмен визасыз қатынас» орнатамыз десек кім сенер еді? Қазір қазақстандықтар ең жиі баратын елдердің бірі – Түркия. Біреу тауар апарады, алып келеді. Біреу демалуға, біреу мәдени шаралардың барысында барады. Ендеше түркі бірлігіне қарай қадам жасалмай жатыр деп қалай айта аламыз? Меніңше, Түркі елдері бүгінгідей заманның туғанына риза болу керек.