Ұлттық идеяны жалпыұлттық идея деп қарауымыз керек
Сейілбек МҰСАТАЕВ, саяси ғылымдардың докторы:
– Сейілбек Шаяхметұлы, қазіргі уақытта рухани әлемде ұлттық идея жайлы мәселе арагідік бой көтеріп қалуда. Осы орайда ұлттық идея ұғымы мен мәні туралы кеңірек әңгімелеп берсеңіз.
– Жалпыұлттық идеяның мәнін түсіндіруге келсек, ондағы идея сөзі – грекше дәлме-дәл аудармасы көрініп тұрған нәрсе, бейне, яғни мағына, ой, пікір, маңыз, мән ұғымдарын білдіретін, түрлі мағынада қолданылатын философиялық термин. Қоғамдағы әрбір адамның өзіндік идеялары, өмірге деген көзқарастары, идеалдары мен құндылықтар жүйесі бар. Бұлар жиналып келіп, адамның рухани жан дүниесін құрайды. Елбасы Н. Назарбаев: «Ұлттық идея – идеология жәдігерлерінің ашқан жаңалығы емес, миллиондаған адамдардың өздерінің ұлттық міндеттерін түсінуінің жемісі болып табылады», – деп тұжырымдайды. Сол сияқты әр ұлттың да өзіндік идеялары бар. Бұл тұрғыда орыстың ұлы жазушысы Ф.М. Достоевскийдің «Асқақ идеясыз адам да, ұлт та өмір сүре алмайды» деген нақыл сөзі еріксіз ойға оралады. Бұл – жеке адамның рухани өмір саласындағы бас бостандығы аясының кеңеюі, рухани тілектері мен мұқтаждықтарының артуының көрінісі.
Дәлірек айтсақ, әрбір тарихи даму кезеңінде өзіндік идеясы болмайтын ұлт жоқ. Жоғары парасатты адамдар тобының санасы мен жүрегін жаулап алуда ешбір әлеуметтік идея тиімділігі жағынан ұлттық идеямен теңдесе алмайды. Оның ұтымды тұстарының құпиясы – адамдардың ұлттық абыройы мен сезімі атынан сөйлеуге қабілеттілігінде. Ал адамдар үшін жәбірленген намысын ешкімге аяқасты етпей, ақыл-санасымен елін, жерін сүю сезімі жоғары тұрар еді. Бұған гитлершілдердің неміс халқының сезімін соғыс отын көсеуге ұтымды пайдаланғаны дәлел. Бұдан бір жақты, яғни, ұлттық идея жағымсыз құндылық екен деген ой тумауы тиіс. Ұлттық идеяны әсіре-реакцияшыл күштер де, сондай-ақ прогрессивті күштер де өз мүдделеріне сай пайдалануды көздейтіні белгілі. Сондықтан бұл мәселенің мәні саясаткерлер мен идеологтардың пайдаланған жалған мұраттарында емес, негізгі әңгіме ұлттық идеяның жалпыадамзаттық құндылықтардың жолын ұстануы, басқа халықтар қатынасындағы әділеттік пен ар-ождан бостандығының шынайы мағынасында болып отыр.
Мәселенің мәні мемлекетті саяси модернизациялаудан бұрын, сол модернизацияға бағытталған белгілі бір саяси идеологиялық бағыт-бағдар жасалынуы немесе қабылдануы тиісті боып отыр. Логика заңы бойынша, белгілі бір нүктеге жету үшін ол белгіленуі, анықталуы тиіс. Сосын барып қозғалыс басталмақ. Меніңше, мұндай заңдылық – әлемнің алдыңғы қатарлы елдерінде жүзеге асып жатқан, мемлекет билігінің үш тармаққа бөліну принципіне негізделген, құқықты, әлеуметтік, демократиялық мемлекеттің саяси идеологиясы. Мұндай үлгіге ұмтылмайтын мемлекет бүгінгі күні әлемде жоқтың қасы. Қазақстан үшін де өзіндік даму жолын іздестірмей, жаңаша мемлекетті құру жеміссіз болар еді. Сол үшін де еліміз жаңа мемлекет құру процесінде қандық белгі мен бей-берекеттілікке ұрындырушы түрлі принциптерден бас тартып, өз таңдауын саяси, әлеуметтік, ұлтаралық тұрақтылыққа негізделген принциптерге тоқтатып отыр.
– Осы орайда қазақ ұлтының әдет-ғұрып дәстүрлеріне, мәдениетіне, ұлттық болмысына негізделген ұлттық идеяны жаңа мемлекет құруда қажет деп санайсыз ба?
– Қай этностың болмасын, тума мінез-құлқы, төл мәдениеті, тарихы, әдет-ғұрып дәстүрлері, діні, тілі, ділі ұлттың басқа ұлттан өзгешелеу, дара тіршілік кешіп келгенінің айқын көрінісі, ақыл-ой дүниесінің тұрақты қасиеті болып есептеледі. Сондықтан да азаматтық құқықты-демократиялық қоғам дамуының ұлттық жолы үлгісінде этникалық мінез-құлық, ақыл-ой алуан түрлілігі, яғни нақты плюрализм көрінісінің табылуы орынды. Мұндай үлгіде қазақ халқының өміріндегі төл тума мәдениеті, ділі, тілі, діні, жалпыұлттық ерекшеліктері сырттан келген мәдениет үлгілерімен ұласып жатады.
Аталған этникалық плюрализм – Қазақстандық жалпыұлттық идеяны қалыптастырудағы басты қоғамдық идеалымыз. Бұл дегеніңіз, барлық ұлттар мен ұлыстардың, этникалық топтардың, жеке тұлғаның құқықтары, теңдігі мен бостандығы негізінде баршаға ортақ бірігу принципі сақталғанда ғана жүзеге асу мүмкін болмақ.
Демократиялану мен азаматтық-құқықты қоғамға өту кезеңіндегі түрлі ұлт өкілдері мекендейтін көпұлтты мемлекетімізде ақылға бірлік, яғни, жалпыұлттық идеяның қалыптасуы ұзаққа созылатын күрделі процесс. Өйткені ол – саяси, әлеуметтік-экономикалық, ұлттық, мәдени, рухани-моральдық салалардағы замана талабына сай келетін прициптер мен құндылықтардың үндесуінен туындайтын, қоғамды біріктіруші және алға қарай, ерен істерге бастаушы рухани күш.
Тоқсан ауыз сөздің тобықтай түйіні, халықтардың мемлекеттік жалпыұлттық идеяға топтасуы – оның құрамындағы түрлі ұлттардың өзіндік жекелеген ерекшеліктерін, ұлттық болмысын, тыныс-тіршілігін сақтап, Отанын, яғни Қазақстан Республикасын көркейтіп дамытуға жұмылған жұдырықтай бірігіп, атсалысуы деп білемін.
– Көптеген дамыған мемлекеттерде осы үлгіні тиімді пайдалана отырып, демократиялық қоғам құрды емес пе? Ал Қазақстан қоғамының дамуындағы ұлттық идеяның орны қандай болмақ?
– Бұл жерде жай ғана ұлттық идея емес, жалпыұлттық идея деп нақтылап алған жөн сияқты. Өйткені ұлттық идея деген ұғымның ауқымы тар, ол бір ғана ұлтқа қатысты ұғым, әр ұлттың өзіндік ұлттық идеясы, идеалы, арманы, мақсат-мұраты болады. Ал көпэтносты мемлекеттер үшін аса маңызды міндет құрамындағы түрлі ұлттардың, ұлыстар мен ұлттық-этникалық топтардың өкілдерін елдің тең құқықты азаматтары ретінде патриотизм мен «бірліктегі көптүрлілік» принципіне негізделген жалпыұлттық идеяға біріктіру болып табылады. Әсіресе, біздің 130 ұлт өкілдерінен тұратын Қазақстан қоғамына мұндай мәселені тереңінен қараған жөн сияқты. Кеңес Одағы тұсында коммунистік дара идеология «кеңестік халықтарды» біріктіруші әрі баршаға ортақ рухани және саяси құндылық ретінде танылып келгені мәлім. КСРО ыдырауы нәтижесінде туындаған тәуелсіз ұлттық мемлекеттер дәстүрлі коммунистік тоталитарлық үстем идеологиядан бас тартып, демократиялық даму жолына түсуі өз кезегінде әрбір егеменді жас мемлекет үшін өз құрамындағы халықты ортақ мақсат пен саяси құндылық негізінде топтастыратын жалпыұлттық идеяны қалыптастыру мәселесін күн тәртібіне қойды. ҚР Конституциясы бойынша, елімізде идеологиялық көптүрлілік бекітілген, яғни пікірлердің әр алуандығы танылады. Сондай-ақ түрлі ұлттық, топтық, таптық мүдделердің идеологиялық бейнеленуіне де мүмкіндік туады. Бұл өз кезегінде құқықты мемлекеттің негізгі белгілерінің бірі болып есептелетін көппартиялық жүйеге алғышарт болмақ. Ол мемлекеттік мүддеге қайшы келмесе болғаны. Сондықтан да қазақстандықтар бір ғана үстем идеологиядан бас тартып, көзқарастардың салыстырылуын, идеялардың көп түрлілігін, пікірталасты, кең диалогты қолдап отыр. Ең бастысы, бұл ұлттық сана-сезім мен ойлау үлгісінің жалпыадамзаттық-интернационалдық құндылықтармен санамызға сіңіп, дамып, баюына мүмкіндік береді.
Олай болса, Қазақстанның нақты бір бекітілген ресми идеологиясының болмауы оның даму бағыты мен халқын топтастыратын жалпыұлттық идеясы жоқ деген сөз емес. Ондай тоғышар мемлекет адамзат тарихында болған емес және де болмайды да. Өйткені идеология дегеніміз – белгілі бір мақсаттарға сай адамдардың, саяси партиялардың, жалпы қоғамның осы шаққа, өткен кезеңге және алдағы келешекке деген баға беруі теориялық түрде жалпылама тұжырымдалатын көзқарастары мен идеяларының жүйесі. Дәлірек айтқанда, ол –әрбір ұрпақтың, қоғамдық қозғалыстардың, өнер, әдебиет және тағы басқа да салалардың белгілі бір мәселеге қатынасын, көзқарастары мен мақсатын, мүддесін жинақтайтын идеялар жүйесі.
– Әлемдік саяси тәжірибеде жалпыұлттық идеяны қалыптастыруда қандай қажетті де пайдалы озық үлгілерді алуға болады?
– Құрамында көп түрлі этноәлеуметтік топтар кездесетін әрбір мемлекет үшін жалпыұлттық идеяны қалыптастыру концепциясының маңызы зор екенін тағы да атап өтер едім. Ал мұндай байырғы ұлтпен қатар, түрлі ұлттық топтар мен этникалық азшылықтар мекендемейтін, халқы бір тілде сөйлеп, бір ортақ дінге сыйынатын, бір текті рухани-мәдени құндылықтарға негізделген әдет-ғұрыптар мен дәстүрлерді ұстанатын, түрлі әлеуметтік қабаттар мен топтарға жіктелмейтін мемлекет әлемде жоқтың қасы. Бір жапон философының: «Біз, жапондар, бір-бірімізді Жер шарының қай жерінде кездестірсек те, бір-бірімізді көрген сәтте-ақ тілсіз, сөзсіз түсініп тұрамыз», – деп жазғаны еске түседі. Ұйымшылдық, ұлттық намыс – жапон менталитетінің басты ерекшелігі. Жапон ұғымында ата-анаға бағыну әлі күнге сақталған. Әлі күнге дейін жапондардың ұл, қыздары үйленгенде олардың таңдауына ата-анасы ықпал етеді. Отбасындағы әке беделіне сына түспеген. Осынау отбасы үлгісі жапондар істейтін компанияларда да сақталған. Әр қызметкер, жұмысшы өзі істейтін компания беделін өз отбасы беделіне балайды. Әр жапон үшін император басқаратын Жапония беделі әке басқаратын өз отбасы беделімен бірдей. Осыдан келіп 140 миллион жапон бір отбасындай ұйымшыл. Бүкіл ұлт – бір команда. Жапондардың табыс кілті – осында.
Әлемдік тәжірибеде ел халқын ортақ идеяға ұйыстыру үшін ұлттық-мәдени автономияға, азаматтардың ұлттық-мәдени бірлестігіне, ұлттық-территориялық автономия және консоционалды демократияға ұштастыра отырып бір-бірінен ажыратпай қарау керек.
Ұлт саясатына қатысты келесі тұжырым ХХ ғасырдың 60-70 жылдары батыстық саяси ғылымда белең алған «көп ұлтты мемлекеттегі демократияның болу мүмкіндігі» туралы пікірталаста басқалардан оқ бойы озып шыққан Аренд Лейпхарттың консоционалды демократия теориясы болды. Оның пікірінше, әлеуметтік келісім демократиясының принциптерін қолдану этникааралық жанжалдарды реттеудің тиімді тетігі ретінде қызмет атқара алады екен. Консоционалды демократия мажоритарлы демократияда билікке араласуы қиын топтарға жеңілдік жасаудың арнайы процедурасын ұсынады.
Ол осы көрсетілген модельдер бір-бірінен анық, шеті ашылып бөлінген жағдайда және оның әрқайсының саяси ұйымы болса ғана іске жарамды деп есептейді. Алайда консоционалды демократия текетіреске түсуші топтардың бәріне ортақ мықты бір құндылықтары болмаса, қарама-қайшылықтың тереңдеп, мемлекеттің талқандалуына әкелуі мүмкін.
Сондай-ақ әлемдік тәжірибеден ұлтаралық мәселелерді шешудің АҚШ-тық үлгісіндегі «балқытатын» немесе «қайнаған қазан» тұжырымы «мен мұндалап» ерекше көзге түседі. Саяси өмірде «қайнаған қазан» ұғымы XІX ғасырдың орта шенінен бастап қолданыла бастады.
«Қайнаған қазан» тұжырымының мәні – эмигранттарды американдық өмір салтына сай бейімдеп, ассимиляциялау болды. Оның идеологиялық негізі –ұлтты азаматтық деп түсіну немесе француздық модельге сай ұлттар – отандастар. АҚШ-та этникалық топтарға арнайы территориялар бөлу мәселесі ешқашан көтерілген емес. Бірақ бұл тұжырымды сол күйінде Қазақстан қоғамына ендіруге жарамайды. АҚШ-қа қарағанда, Қазақстанның ұлттық құрамы тіптен өзгеше қалыптасқан. Сол үшін бізге басқа ұлттарды ассимиляциялау, қазақы өмір үрдісіне бейімдеу мақсат емес. Бірақ бұл тұжырымнан азаматтық қоғам принципін басшылыққа алуға әбден болады. Яғни этностардың өзіндік ерекшеліктерін сақтай отырып, қазақстандық азаматтық қоғам құру мақсатында тиімді әрі пайдалы.
Осылайша, ұлтаралық мәселелерді шешудің тұжырымдарына талдау жасай келе, олардың барлығының да жақсы жақтары мен кемшін тұстарының бар екенін байқаймыз. Осыған сәйкес, стратегиялық шынайы, дұрыс саясат – ол ұлттық мәселені саяси мәнге айналдырмай, барлық этностардың ұлттық-мәдени өзіндігін сақтай отырып, ұлттарды отандастар деп түсіну болып табылады. Бұл тұрғыда жоғарыда көрсетілген тұжырымдардың жекелеген принциптерін қазақстандық өмір шынайылығына сай бейімдеп қолданғанымыз абзал. Сондықтан да Қазақстан Республикасы ерекше ұлттық мәселелерді шешуде басқа ұлттардың мүдделеріне қайшылық жасамайтын, елді мекендеуші барша халықтың мүдделерін ескеруші диалектикалы-прагматикалық бағытты таңдап отыр. Бұл ерекшелікті көпұлтты мемлекеттегі қоғамның бірлігі мен тұрақтылығын нығайтудағы бастапқы принцип деп айтуымызға болады. Яғни ұлттық азшылықтардың жалпыұлттық шешімдер қабылдаудағы рөлі мен олардың мүдделерінің мемлекеттік деңгейде өкілетті болуына мән беріле бастады. Тіптен конституциялық реформа барысында Қазақстан халқы Ассамблеясы атынан тоғыз депутат Парламент Мәжілісіне сайлануы да қарастырылған.
– Ресей оқу орындарында «Орыстың ұлттық идеясы» дейтін дәріс оқылады екен. Ал біздің оқу орындарында осы тақырыптың аясында дәрістер оқылады ма? Сонымен қатар, қазақтілді баспасөздегі ұлттық идея тақырыбының жазылуы туралы өз көзқарасыңызды айтып өтсеңіз.
– Оқу орындарында ұлттық идея туралы жаппай оқыту қажет емес сияқты. Оның орнына патриотизмді, толеранттықты дамытуға бағытталған қоғамдық шаралар өткізіп тұрған тиімді. Қоғамдық саясаттану, журналистика, социология, философия және экономика мамандықтары бойынша ұлттық идея туралы арнайы курстар өткізіп, бір жүйеге қойсақ, жастардың тәлім-тәрбиесіне берер үлкен тағылым болар еді.
Қоғамдағы әрбір азамат пен әрбір таптың көкейінен шығатын ортақ «ұлттық идеяны» айқындау, дайын үлгісін ұсыну саяси-әлеуметтік және экономикалық факторларды біріктіретін күрделі міндеттердің бірінен саналады. Қазақстан жағдайында ұлттық иеяның мазмұны мен көрнекілік ұғымы қарапайым да ұғынықты болуы керек. Осы тұрғыдан алып қарасақ, біздің оқу орындарында ұлт саясатын қалыптастыруда ерекше маңызды құрал болып саналатын ұлттық идеяны әрбір азаматтың көкірегіне ұялатып, санасына сіңіріп, оқыта білу керек. Мұндай дәрістер жоғары оқу орындарында арагідік өтетіні өкінішті-ақ. Меніңше, барлық жоғары оқу орындарында енгізетін кез жеткен сияқты. Қазақстандық қоғамда қоғамдық санаға бағытталған құндылықтарды айқындау мен оларды сараптау, осы құндылықтардың бұқараны шоғырландыра, рухтандыра, біріктіре алатындай күш, әсер етуін жүзеге асыратын билік пен бұқара арасындағы ықпалды белсенді аралық топтар мен азаматтық институт мекемелері жұмыс істесе, сөз жоқ, ұлттық идеяның жүзеге асырылуымен қатар, оның бақыланып, басқара алуымен де түсіндіруге болады.
Ұлттық идея, ұлттық мүдде деген ұғым әу бастан айтылып келе жатқан тақырып. «Қай ұлттың баспасөзі мықты болса, сол ұлттың өзі де мықты» деп Байтұрсыновтың айтқаны – бүгінгі күннің де ақиқаты. Қазақстанның мемлекеттігінің басты тірегі ұлттық идея болса, сол ұлттық идеяны айқындайтын, бұқаралық сананы жетілдіріп, қоғамдық пікір қалыптастыратын құрал бұқаралық ақпарат және коммуникация жолдары саналады.
Қоғам өмірінің бар саласына ақпараттың тигізер ықпалының артуы ақпараттық қауіпсіздікті ұлттық қауіпсіздіктің құрамдас бөлшегіне айналдырды. Әлемдік ауқымдағы ақпараттық кеңістіктің дамуы Қазақстан үшін өзінің ақпараттық ағымын кез келген ақпараттық агрессиядан сенімді қорғау міндетін қоюда.
Менің ойымша, ақпараттық қауіпсіздікті қамтамасыз етудің маңызды бір бұтағы – қазақстандық патриотизмді қалыптастыру тиіс. Ұлттық этникалық құндылықтар мен абырой туралы ой қозғап, отандық мақтаныш сезімін туғызуға күш салу, болашақ азаматтық қоғам мен Отанымыз – Қазақстанның өркениеттілігі үшін үгіт-насихат жүргізу – ізгі шаралардың бірі. Осыған орай жағымды қоғамдық пікір қалыптастыру – күн тәртібінен түспейтін мәселе. Алайда патриотизмді шектен тыс, әсіре насихаттау санаға кері әсер ететінін де есте ұстауға тиіспіз. Халықты жалықтырмайтын үгіт-насихат әдістерін ұстану керек. Патриотизмді қазақстандық құндылықтар жүйесі ретінде халықтар теңдігі принципі мен жалпыадамзаттық құндылықтармен сіңірген анағұрлым жемісті болмақ. Жалпы алғанда, қазақтілді баспасөздің бәрі ұлттық идеяны насихаттаумен айналысады деп айта алмаймыз, себебі ақпараттық нарық саласында өзіндік бәсекелестік қалыптасқан. Әрбір басылым өзінің маманданған тақырыбын, мақсатты бағытталатын оқырмандарын айқындап, соған сәйкес материалдарын дамытады.
– Ұлттық идеяның мемлекеттік саясатпен қатысы, байланысы қандай деп ойлайсыз?
– Қазақстан мемлекетінің ұлттық идеясы – қазақ идеясы. Жоғарыда келтірілгендер осы ұлттық идея мен оны іске асыратын даму стратегиясының аясында жүреді. Ғылым мен философияның күрделі сала ретінде ұлттық идея мәселелері соңғы екі ғасырда жүйелі түрде зерттеліп келеді. Осы мәселемен Еуропада француз ойшылдары жүйелі айналысқан. Француз ойшылдарының зерттеп қалыптастырғаны – дәстүрлі батыс қоғамындағы ұлттық идеяның үлгісі. Шығыс қоғамындағы ұлттық идеяның классикалық үлгісі – жапон идеясы. Ұлттық идеяның шығыс пен батыстың арасындағы аралас түріне Ресейдегі І Петрдің және Түркиядағы Кемал Ататүріктің реформалары жатады. «Американдық идея» немесе АҚШ мемлекеті идеясының негізгі ұстанымы – ағылшын тілін қолданыста әлемдегі жетекші тілге айналдыру. Сонымен қатар жоғарыда аталған ұлттық идеялардың негізінде іске асып жатқан «Азия жолбарыстары», Канаданың және Скандинавия елдеріндегі реформалардың Қазақстан үшін тиімді жақтары бар.
Мемлекет саясатының түпкі мақсаты – ұлттық идея мен азаматтық идеяның үйлесімді бірлігінен жалпыұлттық идеологияның күш-қуаты арқылы елімізді түрлі ұлт өкілдерінен құралған біртұтас азаматтық және саяси қауымдастыққа айналдыру.
– Сейілбек Шаяхметұлы, қызықты әңгімеңізге рақмет!
Оқшау ой...
– Қай этностың болмасын, тума мінез-құлқы, төл мәдениеті, тарихы, әдет-ғұрып дәстүрлері, діні, тілі, ділі ұлттың басқа ұлттан өзгешелеу, дара тіршілік кешіп келгенінің айқын көрінісі, ақыл-ой дүниесінің тұрақты қасиеті болып есептеледі. Сондықтан да азаматтық құқықты-демократиялық қоғам дамуының ұлттық жолы үлгісінде этникалық мінез-құлық, ақыл-ой алуан түрлілігі, яғни нақты плюрализм көрінісінің табылуы орынды.